#آرارات #کوهستان #کوهنوردی #قله #پیمایش #ترکیه

گزارش صعود به قله آرارات توسط آوای کوهستان

کوه آرارات به زبان محلی AGRI DAGI (کوه محله ی آگری) نامیده میشود و در مجاورت مرز مشترک ایران و ترکیه در دشت آرارات قرار دارد. دشت ‌آرارات به وسیله کوه های آراگاتس ـ آرا ـ ماسس های کوچک و بزرگ و رشته کوههای گماقا احاطه شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ متر است . طول آن ۲۰۰ کیلومتر است و عرض آن ۲۰ الی ۴۵ کیلومتر است . از مرز شمالی تا رودهای ارس و آخوریان و مرز جنوبی تا کوه گایلندروگ میرسد. رودخانه ارس دشت آرارات را به دو دسته تقسیم می کند . قسمت راست منطقه بین ایران و ترکیه و قسمت چپ آن ارمنستان و نخجوان قرار گرفته است . آرارات کوچک و بزرگ بوسیله یک خط الرأس به هم پیوند داده می شود. جهت کوهها در ترکیه دست چپ آرارات بزرگ و دست راست آرارات کوچک دیده می شود . کوههای آرارات بنامهای ماسس – آغری و کوه نوح معروف است کلمه ماسس از زبان سانسکریت آمده است (( سس بمعنای کوه)) و (( ما بمعنای بزرگ ))است.
 گزار ش صعود به قله آرارات سال 1400
بر فراز قله باستانی آرارات             قرن‌ها همچون ثانیه‌هایی آمده و گذشته‌اند
تندرهای بی‌شماری شمشیر آسا             بر تارک آن فرود آمده و گذشته‌اند
دیدگان نسل‌هایی که از مرگ در بیم بودند         به قبله درخشانش نظر افکنده و گذشته‌اند
اکنون کوته زمانی نوبت از آن توست        تو نیز بر سیمای پرشکوهش نگاهی بیفکن و بگذر!
کوه آرارات شعری از آوتیک ایساهاکیان
نام برنامه : " صعود به قله آرارات "
تاریخ اجرا : 26/06/1400 لغایت 30/06/1400
گزارش نویس :آوا صادقی
مشخصات منطقه و کوه:
کوه آرارات در طول جغرافیایی ۱۸/۴۴ شرقی و عرض ۴۲/۳۹ شمالی قرار گرفته . ارتفاع آرارات بزرگ ۵۱۳۸ متر و کوچک ۳۸۹۵ و نزدیک ترین آبادی در جبهه جنوبی این کوه به شهرستان دوبایزید و جبهه شمالی و شمال غربی به شهرستان اقدیر مشرف می شود. در کتاب عهد عتیق آمده است که کشتی نوح پس از طوفان بر خاک آرارات نشست.
بهترین جبهه جهت صعود، جبهه جنوبی می باشد، زیرا دارای امکانات بهتری است. دامنه های کوه دارای چمنزارهای غنی و زیباییست  و عشایر کرد ساکن در دامنه های آرارات جهت استفاده از این چراگاهها در دامنه های آن پراکنده اند و میزبان های خونگرمی جهت استقبال از کوهنوردان هستند. (زبان اهالی منطقه تورکی و کورمانج می باشد.)
آخرین فوران : سال ۱۸۴۰ میلادی
اولین صعود : اولین صعود به این کوه که مارکوپولو آن را امری ناممکن دانسته در ۹ اکتبر ۱۸۲۹  توسط فردریک وان پاروت اهل روسیه به واقعیت پیوسته است. دومین صعود مدت زمان زیادی پس از اولین صعود توسط رئیس سابق فدراسیون کوهنوردی دکتر بوزکورت ارگور در ۲۱ فوریه ۱۹۷۰ انجام شد. در سال ۱۹۸۰ هزاران کوهنورد از کوه آغری دیدن کردند.
مکان های مناسب برقراری کمپ :
بیس کمپ در ارتفاع ۲۳۰۰ متری - کمپ ۱ در ارتفاع ۳۳۳۰ متری - کمپ ۲ در ارتفاع ۴۲۰۰ متری
فصول صعود :
بهترین زمان صعود در فصل تابستان و مرداد ماه می باشد. البته در دیگر فصول نیز برنامه های صعود برقرار است و صعودهای زمستانی نیز انجام می شود.
آب و چشمه های منطقه :
چشمه آب در روستای توپچاتان – چشمه آب درکمپ ۱ و آب حاصل از ذوب شدن یخچال در کمپ ۲ موجود می باشد.
گونه گیاهی قالب : آویشن ، بومادران ، بابونه، پونه وحشی و…
مختصات جغرافیایی و نحوه دسترسی به آن:
۱- مرز رازی و مرز بازرگان ۲- جاده بازرگان به شهر دوبایزید۳- روستای توپچاتان ۴- روستای علی ۵- بیس کمپ  ۶-کمپ یک ۷- کمپ دو ۸- قله آرارات
نکته : کوهنوردان می بایستی قبل از ورود به منطقه مجوز های لازم را کسب و به وسیله یک راهنمای محلی این قله را صعود کنند
سرپرست برنامه: جناب آقای علی میرزایی
همنوردان حاضر در برنامه:
۱- علی معینی۲- بهرنگ البرزی۳ – سعید محتشم4-سعیدبهنیا 5- امیرذبیحی 6- امید ذبیهی 7- صنم 8- عاطفه عباسی9- فری عارفی10 - آواصادقی
شرح برنامه :
طبق قراری که با باشگاه کوهنوردی صاعدان تبریزگذاشته شد، روز پنجشنبه 25/06/1400ساعت 21:00 به مقصد تبریز حرکت کردم پس از گذر از شهرهای مختلف مثل زنجان و میانه در ساعت 05:00 روز جمعه 26/06/1400 به شهر تبریز رسیدم وپس از دیدار با سه همنورد دیگر به سمت ترمینال مرند حرکت و پس از  پیوستن پیوستن به گروه و دیدار با آقای میرازیی و آقای شایقی  بوسیله یک دستگاه مینی بوس ، تبریز را به مقصد شهر مرزی دوبایزید ترکیه ترک کردیم . ظهر به مرز رازی رسیدیم و پس از انجام امور گمرکی و گذر از مرز و رسیدن به خاک ترکیه مجددا با کرایه کردن یک دستگاه ون به سمت هتل آرارات در شهر دوبایزید رسیدیم که از قبل رزرو شده بود. ابتدا در لابی هتل نشستیم و نحوه اجرای برنامه را از سرپرست برنامه جویا شده ، برنامه طی ۳ روز اجرا میشد(2 روز برای صعود و ۱ نصفه روز برای فرود)
روز شنبه 27/06/1400حرکت به سمت آرارات و دوشنبه بازگشت به هتل و پس از گرفتن هزینه اسب (150 لیر) برای حمل کوله ها به سمت اتاقها  برای استراحت حرکت کردیم. بعد از آن  تمامی اعضا تیم ۲ ساعتی را به استراحت و انجام  امور شخصی خود پرداخته و سپس در لابی هتل جهت بازدید از شهر دوبایزید و صرف شام حاضر گردیدند. در این شهر قلعه تاریخی بسیار زیبایی بنام  اسحاق پاشا واقع شده است که شامل بناهای تاریخی مانند بقعه- زیارتگاه – مقبره می باشد.
توضیحات مختصر از کاخ اسحاق پاشا (İshak Paşa Sarayı): یک کاخ و مجتمع بازسازی شده واقع در منطقه دوغوبیازیت  Doğubyazıt استان آذری شرقی ترکیه است. کاخ اسحاق پاشا یک کاخ عثمانی است که ساخت آن در سال ۱۶۸۵ توسط کلاک عبدی پاشا، در خلیج استان بیازیت شروع شد. ساخت این کاخ در نهایت توسط پسرش اسحاق پاشا ادامه یافت و توسط نوه او مهمت پاشا به پایان رسید. با توجه به کتیبه نصب شده بر بالای درب ورودی آن، بخش حرم کاخ، توسط نوه او اسحاق (ایزاک) پاشا در سال ۱۷۸۴ تکمیل شد.
سپس به هتل عزیمت ،و پس چیدن کوله بار و وسایل،  شبی را در این هتل به صبح رسانده، تا آماده یک صعود زیبا و بیاد ماندنی گردیم.
صبح روز شنبه 27/06/1400 پس از صرف صبحانه ساعت 07:30 بوسیله ۱ دستگاه ون از هتل به سمت کوه حرکت کرده و پس طی مسافتی نه چندان کوتاه در جاده ای سنگلاخی، ساعت 08:10 دقیقه به پای کوه رسیدیم که جی پی اس  ارتفاع آن از سطح دریا را ۲۲۰۰ متر نشان میداد. با بار زدن کوله ها بر روی اسبها، حرکت به سوی کمپ ۱ با سرقدمی لیدر ترک زبان به نام آقای میرزایی در ساعت 08:30صبح آغاز گردید. طی مسیر ضمن گرفتن عکس و دیدن مناظر و دشتهای زیبا ، قله نیز پیش رویمان خودنمایی میکرد. پس از 3 ساعت کوهپیمایی ساعت 11 به کمپ اول رسیدیم و پس از مختصری استراحت مشغول برپا کردن چادرها شدیم. ارتفاع کمپ اول ۳۳۳۰ متر میباشد. این کمپ محل استقرار گروههای زیاد  از کشورهای مختلف و عمدتا از کشور ارمنستان ، روسیه و لهستان می باشد.
صبح روز یکشنبه 28/06/1400و پس از صرف صبحانه ساعت08:00 حرکت به کمپ ۲ را آغاز کردیم و ساعت ۱۰:۱5 دقیقه به این کمپ رسیدیم . و مجددا چادرها را بر پا کردیم. ارتفاع این کمپ از سطح دریا ۴۳۰۰ متر میباشد. هوا در این کمپ تا قله  کاملا متغیر است بطوریکه هم آفتاب بود هم  مه  و هم بارش باران سرما و وزش باد هم دائمی بود.
نکته: جهت آب مورد نیاز در کمپ یک آب برف در مخزن به مقدار کم موجود می باشد اما در کمپ دو هیچ گونه چشمه یا مخزنی موجود نمی باشد. پس حتما آب کافی با خود همراه داشته باشید.
پس از استراحت و گرفتن عکس و خوردن عصرانه و سپس شام در ساعت 20:00سرپرست خاموشی رو برای استراحت اعلام کرد. ساعت 23:00 بیدار باش و پس از جمع آوری کوله و خوردن صبحانه در روز دوشنبه29/06/1400 ساعت12:30 دقیقه صبح تیم11  نفره ما حرکت از کمپ ۲ به سمت قله را  آغاز نمود بعد از ما یک گروه دیگه به سمت قله حرکت کرد اولین تیمی هم که قله را صعود کرد، تیم  ما بود. هوا فوق العاده سرد بود و وزش باد زیاد به حدی که آب همراه با ما یخ زده بود.  پس ازسه ساعت  پیمایش به ارتفاع ۴۸۰۰ متر یخ و برف و یخچال دایمی رسیدیم و پس از بستن کرامپون ها به راه ادامه دادیم شیب زیاد بود و زمین کاملا یخ زده بعد از یک ساعت پیمایش در  ساعت 04:37 بامداد بر فراز قله باشکوه آرارات به ارتفاع ۵۱۳۷ متر قدم نهاده هنوز خورشید طلوع نکرده بود سرعت باد روی قله دوبرابر شده بود پس از گرفتن عکس و فیلم و طلوع خورشید به سمت کمپ دوم فرود آمدیم در ساعت 07:50به کمپ دوم رسیدیم. پس از کمی استراحت و بعد از جمع کردن چادرها و کوله ها و تحویل آنها به اسب ها ساعت 10:00به سمت کمپ یک حرکت کردیم در آنجا کمی استراحت کردیم و فرود کامل رو آغاز کردیم ساعت 15:00 به پای کوه جایی که یک ون جهت برگشت ما به شهر دوبایزید  منتظرمان بود رسیدیم در اینجا سرپرست محترم ما رو با یک هندوانه قرمز و خوشمزه که باعث شد خستگی از تنمون بره سوپرایز کردند . پس رسیدن به هتل و مختصری استراحت، همگی  برای صرف شام به بیرون  رفته و سرحال و  شاداب از صعودی لذت بخش و زیبا و خاطره انگیز، و صحبتهایی پیرامون آن، یک شب بیاد ماندنی را در دفتر زندگی خود ثبت کردیم0
روز سه شنبه پس از گرفتن جشن و خاموش کردن کیک پیروزی صعود قله آرارات ساعت 11:30 دقیقه هتل را به مقصد مرز بازرگان ترک کردیم . پس از انجام امور گذر از مرز در ساعت 15 به شهر بازرگان رسیدیم و پس از صرف ناهار با مینی بوسی که منتظر ما بود به سمت تبریز حرکت کردیم پس از چهار ساعت به ترمینال مرند تبریز رسیدیم و بعداز خداحافظی با سه نفر از دوستان به سمت ترمینال غرب و به مقصد تهران حرکت کردیم. ساعت 5 صبح به تهران رسیدم . در پایان ضمن تشکر فراوان  از مدیران باشگاه کوهنوردی صاعدان تبریز جناب آقای میرزایی و آقای شایقی عزیز که با پیگیریها و همانگی های خود، امکان این صعود زیبا و با شکوه را فراهم آوردند، برای ایشان و باشگاه کوهنوردی صاعدان تبریز آرزوی روزهای درخشان و  پر افتخار را دارم. همچنین بدینوسیله از همه همنوردانم  نهایت سپاس و امتنان را جهت این صعود بیادماندنی دارم . ضمناً مراتب احترام و قدردانی خود از سرپرست خوب برنامه جناب آقای میرزایی اعلام میدارم که با دلسوزیها و توجهات ایشان این صعود خوب به انجام رسید.وسپاس فراوان از خواهرم هما و دوستان عزیزم نسیم قاضی و رضا رستمی برای کمک های زیادشون به من در این برنامه  . این گزارش رو به مربی محترم و صبور و مهربانم و سایت قله (www.gholleh.com)که مشوق اصلی من در نوشتن این گزارش بودن تقدیم می کنم .
سپاس بی نهایت از خداوند که یاری کننده من در تمام مراحل زندگی هست و خواهد بود...

#آرارات #ترکیه #قله_آرارات

#آرارات #کوهستان #کوهنوردی #قله #پیمایش #ترکیه

#بدنسازی_سالم #سارم_و_عضله_سازی #خطرات_عضله_سازی_سریع #بدن_سالم #بدنسازی_پایدار #تمرین_با_احتیاط #ساخت_عضلات_به_شیوه_سالم #سلامتی_بدن
رازهای پنهان در ساخت عضلات: سارم و بدنسازی
بدنسازی و عضله‌سازی از جمله فعالیت‌هایی است که بسیاری از ما به دنبال آن هستیم؛ اما آیا همیشه بهترین روش‌ها را برای دست‌یافتن به اهدافمان استفاده می‌کنیم؟ این روزها، روش‌های ساخت عضلات سریع و موثری وجود دارد که با نام‌هایی چون سارم شناخته می‌شوند. اما آیا این روش‌ها همواره بدون خطر هستند؟ در این مقاله از قله به بررسی خطرات پنهانی که ممکن است در پشت سرمایه‌گذاری‌های سریع برای ساخت عضلات پیدا شوند، می‌پردازیم و راه‌های بهتری را برای دست‌یافتن به اهداف بدنی خود اکتشاف می کنیم. در ادامه با قله همراه باشید.
#پل_خواجو#معماری_ایرانی#تاریخ_ایران#گردشگری_اصفهان#پل_های_تاریخی#زاینده_رود#شاهکار_معماری#آثار_صفویه
معرفی پل خواجو
پل خواجو یکی از بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین پل‌های تاریخی در ایران است. این پل در استان اصفهان قرار دارد و جزو نمادهای اصفهان به شمار می‌رود. پل خواجو در دوره صفویه ساخته شده و از دوران حکومت شاه عباس اول صفوی (حکومت: ۱۵۹۸–۱۶۲۹ میلادی) به سرپرستی اصفهان تا امروز باقی مانده است.این پل بر روی رودخانه زاینده‌رود ساخته شده و ارتفاع آن از سطح آب رودخانه برابر با ۲۳ متر است و طول آن حدوداً ۱۳۰ متر می‌باشد. پل خواجو به دلیل طراحی زیبا و معماری منحصر به فردش همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار داشته و یکی از مقاصد گردشگری مهم در ایران است. این پل برای عبور پیاده‌روی و همچنین عبور اسب‌ها و وسایل نقلیه مختلف ساخته شده و همچنین برای گذر ابتدایی قطار نیز به کار رفته است.پل خواجو از لحاظ معماری، به ویژه تزئینات هنری و ستون‌های چوبی منحصر به فردش، جذابیت زیادی دارد و به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی شناخته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه این پل زیبا در ادامه با قله همراه باشید.
#گرانی_با_حکمت#علت_ارزانی#حکمت_در_قیمت#ارزش_حکمتمند#علت_های_قیمت#ارزانی_با_علت#حکمت_در_خرید#معنای_قیمت
هیچ گرانی بی حکمت نیست، هیچ ارزانی بی علت نیست!
ضرب المثل "هیچ گرانی بی حکمت نیست، هیچ ارزانی بی علت نیست" به طور کامل ترجمه می‌شود به این معنا که همیشه یک دلیل یا علتی وجود دارد که یک چیز گران قیمت باشد یا ارزان. این ضرب المثل به معنایی عمیق و کلی برای ارتباطات اجتماعی، تجاری و فرهنگی بسیار کاربرد دارد. هر چیزی که ارزش یا قیمتی دارد، اغلب به دلیلی مشخص است که ممکن است شامل عواملی مانند کیفیت، کارایی، دشواری در تولید یا حتی فراهمی آن باشد. از طرف دیگر، چیزهایی که ارزان هستند نیز معمولا به دلیلی خاص این قیمت مناسب را دارند، مثلا به دلیل ارزانی در تولید یا در دسترس بودن. این ضرب المثل به ما یادآوری می‌کند که درک علل و دلایل پشت هر قیمتی، مهم است و بیش از همه، دقت و حکمت در تصمیم‌گیری‌هایمان اساسی است. با این حکایت زیبا در ادامه با قله همراه باشید.
#انگیزه_و_هدفگذاری#آرمان_و_انگیزش#هدفگذاری_شخصی#تطابق_هدف_و_آرمان#انگیزه_و_خودباوری#روانشناسی_هدفگذاری#انگیزش_داخلی#رضایت_از_زندگی
نقش هدف‌ها و آرمان‌ها در ایجاد انگیزه
در زندگی، هر فردی به دنبال دست‌یابی به اهداف و آرزوهای خود است؛ اما چرا برخی از افراد با انگیزه و انرژی بیشتری به تحقق این اهداف پیش می‌روند؟ این انگیزه و انرژی از کجا می‌آید؟ به عنوان یکی از عوامل اصلی، هدف‌ها و آرمان‌ها نقش بسیار حیاتی در ایجاد انگیزه دارند. وقتی هدف‌های فرد با ارزش‌ها، اعتقادات و اصول شخصی همخوانی دارند، انگیزه داخلی و خودباوری او به شدت تقویت می‌شود و او را به پیشرفت و تحقق آن هدف‌ها سوق می‌دهد. در این مقاله، به بررسی نقش بی‌اهمیت نبودن هدف‌ها و آرمان‌ها در ایجاد انگیزه و ارتقای خودباوری خواهیم پرداخت.
#سمنو #داروگیاهی #خواص_گیاهان #طب_سنتی #سلامتی_طبیعی #ضد_استرس #آرامبخش #خواص_دارویی
خواص سمنو و کاربردهای آن
سمنو یک گیاه دارویی است که از زمان‌های قدیم در پزشکی سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان دارویی موثر برای درمان مشکلات گوارشی، التهابات، اضطراب، و استرس شناخته شده است. سمنو، یک میان وعده ی مقوی، لذیذ و خوشمزه ای است که از جوانه گندم و آرد گندم، درست می شود. این میان وعده نمادی از برکت است که در سفره های هفت سین قرار می دهیم. این میان وعده از خواص بی شماری برخوردار است که در این مقاله از قله، به بررسی خواص سمنو و کاربردهای آن می‌پردازیم. در ادامه با قله همراه باشید.
سایر مقالات مفید
نظرات و پیشنهادات شما عزیزان
نام و نام خانوادگی:

عنوان نظر:

متن نظر:

کد امنیتی:

نصب اپلیکشن قله
خانه   درباره ما   ورود   عضویت   حریم خصوصی    قوانین و مقررات
سایت قله مرجع جامع گردشگری ایران به صورت رایگان و شبانه روزی برای همه عزیزان خدمت رسانی  می کند . ما در گروه قله بسیار خوشحال خواهیم شد تا از نظرات و پیشنهادات سازنده شما کاربران عزیز بهره مند شویم همچنین اگر امکان همکاری با سایت قله را داشته باشید می توانید با استفاده از راه های ارتباطی زیر پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید و ما را در ارایه هر چه بهتر خدمات یاری فرمایید.