#آرارات #کوهستان #کوهنوردی #قله #پیمایش #ترکیه

گزارش صعود به قله آرارات توسط آوای کوهستان

کوه آرارات به زبان محلی AGRI DAGI (کوه محله ی آگری) نامیده میشود و در مجاورت مرز مشترک ایران و ترکیه در دشت آرارات قرار دارد. دشت ‌آرارات به وسیله کوه های آراگاتس ـ آرا ـ ماسس های کوچک و بزرگ و رشته کوههای گماقا احاطه شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ متر است . طول آن ۲۰۰ کیلومتر است و عرض آن ۲۰ الی ۴۵ کیلومتر است . از مرز شمالی تا رودهای ارس و آخوریان و مرز جنوبی تا کوه گایلندروگ میرسد. رودخانه ارس دشت آرارات را به دو دسته تقسیم می کند . قسمت راست منطقه بین ایران و ترکیه و قسمت چپ آن ارمنستان و نخجوان قرار گرفته است . آرارات کوچک و بزرگ بوسیله یک خط الرأس به هم پیوند داده می شود. جهت کوهها در ترکیه دست چپ آرارات بزرگ و دست راست آرارات کوچک دیده می شود . کوههای آرارات بنامهای ماسس – آغری و کوه نوح معروف است کلمه ماسس از زبان سانسکریت آمده است (( سس بمعنای کوه)) و (( ما بمعنای بزرگ ))است.
 گزار ش صعود به قله آرارات سال 1400
بر فراز قله باستانی آرارات             قرن‌ها همچون ثانیه‌هایی آمده و گذشته‌اند
تندرهای بی‌شماری شمشیر آسا             بر تارک آن فرود آمده و گذشته‌اند
دیدگان نسل‌هایی که از مرگ در بیم بودند         به قبله درخشانش نظر افکنده و گذشته‌اند
اکنون کوته زمانی نوبت از آن توست        تو نیز بر سیمای پرشکوهش نگاهی بیفکن و بگذر!
کوه آرارات شعری از آوتیک ایساهاکیان
نام برنامه : " صعود به قله آرارات "
تاریخ اجرا : 26/06/1400 لغایت 30/06/1400
گزارش نویس :آوا صادقی
مشخصات منطقه و کوه:
کوه آرارات در طول جغرافیایی ۱۸/۴۴ شرقی و عرض ۴۲/۳۹ شمالی قرار گرفته . ارتفاع آرارات بزرگ ۵۱۳۸ متر و کوچک ۳۸۹۵ و نزدیک ترین آبادی در جبهه جنوبی این کوه به شهرستان دوبایزید و جبهه شمالی و شمال غربی به شهرستان اقدیر مشرف می شود. در کتاب عهد عتیق آمده است که کشتی نوح پس از طوفان بر خاک آرارات نشست.
بهترین جبهه جهت صعود، جبهه جنوبی می باشد، زیرا دارای امکانات بهتری است. دامنه های کوه دارای چمنزارهای غنی و زیباییست  و عشایر کرد ساکن در دامنه های آرارات جهت استفاده از این چراگاهها در دامنه های آن پراکنده اند و میزبان های خونگرمی جهت استقبال از کوهنوردان هستند. (زبان اهالی منطقه تورکی و کورمانج می باشد.)
آخرین فوران : سال ۱۸۴۰ میلادی
اولین صعود : اولین صعود به این کوه که مارکوپولو آن را امری ناممکن دانسته در ۹ اکتبر ۱۸۲۹  توسط فردریک وان پاروت اهل روسیه به واقعیت پیوسته است. دومین صعود مدت زمان زیادی پس از اولین صعود توسط رئیس سابق فدراسیون کوهنوردی دکتر بوزکورت ارگور در ۲۱ فوریه ۱۹۷۰ انجام شد. در سال ۱۹۸۰ هزاران کوهنورد از کوه آغری دیدن کردند.
مکان های مناسب برقراری کمپ :
بیس کمپ در ارتفاع ۲۳۰۰ متری - کمپ ۱ در ارتفاع ۳۳۳۰ متری - کمپ ۲ در ارتفاع ۴۲۰۰ متری
فصول صعود :
بهترین زمان صعود در فصل تابستان و مرداد ماه می باشد. البته در دیگر فصول نیز برنامه های صعود برقرار است و صعودهای زمستانی نیز انجام می شود.
آب و چشمه های منطقه :
چشمه آب در روستای توپچاتان – چشمه آب درکمپ ۱ و آب حاصل از ذوب شدن یخچال در کمپ ۲ موجود می باشد.
گونه گیاهی قالب : آویشن ، بومادران ، بابونه، پونه وحشی و…
مختصات جغرافیایی و نحوه دسترسی به آن:
۱- مرز رازی و مرز بازرگان ۲- جاده بازرگان به شهر دوبایزید۳- روستای توپچاتان ۴- روستای علی ۵- بیس کمپ  ۶-کمپ یک ۷- کمپ دو ۸- قله آرارات
نکته : کوهنوردان می بایستی قبل از ورود به منطقه مجوز های لازم را کسب و به وسیله یک راهنمای محلی این قله را صعود کنند
سرپرست برنامه: جناب آقای علی میرزایی
همنوردان حاضر در برنامه:
۱- علی معینی۲- بهرنگ البرزی۳ – سعید محتشم4-سعیدبهنیا 5- امیرذبیحی 6- امید ذبیهی 7- صنم 8- عاطفه عباسی9- فری عارفی10 - آواصادقی
شرح برنامه :
طبق قراری که با باشگاه کوهنوردی صاعدان تبریزگذاشته شد، روز پنجشنبه 25/06/1400ساعت 21:00 به مقصد تبریز حرکت کردم پس از گذر از شهرهای مختلف مثل زنجان و میانه در ساعت 05:00 روز جمعه 26/06/1400 به شهر تبریز رسیدم وپس از دیدار با سه همنورد دیگر به سمت ترمینال مرند حرکت و پس از  پیوستن پیوستن به گروه و دیدار با آقای میرازیی و آقای شایقی  بوسیله یک دستگاه مینی بوس ، تبریز را به مقصد شهر مرزی دوبایزید ترکیه ترک کردیم . ظهر به مرز رازی رسیدیم و پس از انجام امور گمرکی و گذر از مرز و رسیدن به خاک ترکیه مجددا با کرایه کردن یک دستگاه ون به سمت هتل آرارات در شهر دوبایزید رسیدیم که از قبل رزرو شده بود. ابتدا در لابی هتل نشستیم و نحوه اجرای برنامه را از سرپرست برنامه جویا شده ، برنامه طی ۳ روز اجرا میشد(2 روز برای صعود و ۱ نصفه روز برای فرود)
روز شنبه 27/06/1400حرکت به سمت آرارات و دوشنبه بازگشت به هتل و پس از گرفتن هزینه اسب (150 لیر) برای حمل کوله ها به سمت اتاقها  برای استراحت حرکت کردیم. بعد از آن  تمامی اعضا تیم ۲ ساعتی را به استراحت و انجام  امور شخصی خود پرداخته و سپس در لابی هتل جهت بازدید از شهر دوبایزید و صرف شام حاضر گردیدند. در این شهر قلعه تاریخی بسیار زیبایی بنام  اسحاق پاشا واقع شده است که شامل بناهای تاریخی مانند بقعه- زیارتگاه – مقبره می باشد.
توضیحات مختصر از کاخ اسحاق پاشا (İshak Paşa Sarayı): یک کاخ و مجتمع بازسازی شده واقع در منطقه دوغوبیازیت  Doğubyazıt استان آذری شرقی ترکیه است. کاخ اسحاق پاشا یک کاخ عثمانی است که ساخت آن در سال ۱۶۸۵ توسط کلاک عبدی پاشا، در خلیج استان بیازیت شروع شد. ساخت این کاخ در نهایت توسط پسرش اسحاق پاشا ادامه یافت و توسط نوه او مهمت پاشا به پایان رسید. با توجه به کتیبه نصب شده بر بالای درب ورودی آن، بخش حرم کاخ، توسط نوه او اسحاق (ایزاک) پاشا در سال ۱۷۸۴ تکمیل شد.
سپس به هتل عزیمت ،و پس چیدن کوله بار و وسایل،  شبی را در این هتل به صبح رسانده، تا آماده یک صعود زیبا و بیاد ماندنی گردیم.
صبح روز شنبه 27/06/1400 پس از صرف صبحانه ساعت 07:30 بوسیله ۱ دستگاه ون از هتل به سمت کوه حرکت کرده و پس طی مسافتی نه چندان کوتاه در جاده ای سنگلاخی، ساعت 08:10 دقیقه به پای کوه رسیدیم که جی پی اس  ارتفاع آن از سطح دریا را ۲۲۰۰ متر نشان میداد. با بار زدن کوله ها بر روی اسبها، حرکت به سوی کمپ ۱ با سرقدمی لیدر ترک زبان به نام آقای میرزایی در ساعت 08:30صبح آغاز گردید. طی مسیر ضمن گرفتن عکس و دیدن مناظر و دشتهای زیبا ، قله نیز پیش رویمان خودنمایی میکرد. پس از 3 ساعت کوهپیمایی ساعت 11 به کمپ اول رسیدیم و پس از مختصری استراحت مشغول برپا کردن چادرها شدیم. ارتفاع کمپ اول ۳۳۳۰ متر میباشد. این کمپ محل استقرار گروههای زیاد  از کشورهای مختلف و عمدتا از کشور ارمنستان ، روسیه و لهستان می باشد.
صبح روز یکشنبه 28/06/1400و پس از صرف صبحانه ساعت08:00 حرکت به کمپ ۲ را آغاز کردیم و ساعت ۱۰:۱5 دقیقه به این کمپ رسیدیم . و مجددا چادرها را بر پا کردیم. ارتفاع این کمپ از سطح دریا ۴۳۰۰ متر میباشد. هوا در این کمپ تا قله  کاملا متغیر است بطوریکه هم آفتاب بود هم  مه  و هم بارش باران سرما و وزش باد هم دائمی بود.
نکته: جهت آب مورد نیاز در کمپ یک آب برف در مخزن به مقدار کم موجود می باشد اما در کمپ دو هیچ گونه چشمه یا مخزنی موجود نمی باشد. پس حتما آب کافی با خود همراه داشته باشید.
پس از استراحت و گرفتن عکس و خوردن عصرانه و سپس شام در ساعت 20:00سرپرست خاموشی رو برای استراحت اعلام کرد. ساعت 23:00 بیدار باش و پس از جمع آوری کوله و خوردن صبحانه در روز دوشنبه29/06/1400 ساعت12:30 دقیقه صبح تیم11  نفره ما حرکت از کمپ ۲ به سمت قله را  آغاز نمود بعد از ما یک گروه دیگه به سمت قله حرکت کرد اولین تیمی هم که قله را صعود کرد، تیم  ما بود. هوا فوق العاده سرد بود و وزش باد زیاد به حدی که آب همراه با ما یخ زده بود.  پس ازسه ساعت  پیمایش به ارتفاع ۴۸۰۰ متر یخ و برف و یخچال دایمی رسیدیم و پس از بستن کرامپون ها به راه ادامه دادیم شیب زیاد بود و زمین کاملا یخ زده بعد از یک ساعت پیمایش در  ساعت 04:37 بامداد بر فراز قله باشکوه آرارات به ارتفاع ۵۱۳۷ متر قدم نهاده هنوز خورشید طلوع نکرده بود سرعت باد روی قله دوبرابر شده بود پس از گرفتن عکس و فیلم و طلوع خورشید به سمت کمپ دوم فرود آمدیم در ساعت 07:50به کمپ دوم رسیدیم. پس از کمی استراحت و بعد از جمع کردن چادرها و کوله ها و تحویل آنها به اسب ها ساعت 10:00به سمت کمپ یک حرکت کردیم در آنجا کمی استراحت کردیم و فرود کامل رو آغاز کردیم ساعت 15:00 به پای کوه جایی که یک ون جهت برگشت ما به شهر دوبایزید  منتظرمان بود رسیدیم در اینجا سرپرست محترم ما رو با یک هندوانه قرمز و خوشمزه که باعث شد خستگی از تنمون بره سوپرایز کردند . پس رسیدن به هتل و مختصری استراحت، همگی  برای صرف شام به بیرون  رفته و سرحال و  شاداب از صعودی لذت بخش و زیبا و خاطره انگیز، و صحبتهایی پیرامون آن، یک شب بیاد ماندنی را در دفتر زندگی خود ثبت کردیم0
روز سه شنبه پس از گرفتن جشن و خاموش کردن کیک پیروزی صعود قله آرارات ساعت 11:30 دقیقه هتل را به مقصد مرز بازرگان ترک کردیم . پس از انجام امور گذر از مرز در ساعت 15 به شهر بازرگان رسیدیم و پس از صرف ناهار با مینی بوسی که منتظر ما بود به سمت تبریز حرکت کردیم پس از چهار ساعت به ترمینال مرند تبریز رسیدیم و بعداز خداحافظی با سه نفر از دوستان به سمت ترمینال غرب و به مقصد تهران حرکت کردیم. ساعت 5 صبح به تهران رسیدم . در پایان ضمن تشکر فراوان  از مدیران باشگاه کوهنوردی صاعدان تبریز جناب آقای میرزایی و آقای شایقی عزیز که با پیگیریها و همانگی های خود، امکان این صعود زیبا و با شکوه را فراهم آوردند، برای ایشان و باشگاه کوهنوردی صاعدان تبریز آرزوی روزهای درخشان و  پر افتخار را دارم. همچنین بدینوسیله از همه همنوردانم  نهایت سپاس و امتنان را جهت این صعود بیادماندنی دارم . ضمناً مراتب احترام و قدردانی خود از سرپرست خوب برنامه جناب آقای میرزایی اعلام میدارم که با دلسوزیها و توجهات ایشان این صعود خوب به انجام رسید.وسپاس فراوان از خواهرم هما و دوستان عزیزم نسیم قاضی و رضا رستمی برای کمک های زیادشون به من در این برنامه  . این گزارش رو به مربی محترم و صبور و مهربانم و سایت قله (www.gholleh.com)که مشوق اصلی من در نوشتن این گزارش بودن تقدیم می کنم .
سپاس بی نهایت از خداوند که یاری کننده من در تمام مراحل زندگی هست و خواهد بود...

#آرارات #ترکیه #قله_آرارات

#آرارات #کوهستان #کوهنوردی #قله #پیمایش #ترکیه

بهترین مکان های گردشگری در تابستان
تابستان و اوقات فراغت آن بهترین فرصت برای سر زدن به گوشه و کنار کشور و آشنایی با میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری آن است. در این میان برخی شهر‌ها به خاطر شرایط آب و هوایی ویژه‌ای که دارند بیشتر از سایر نقاط ایران‌زمین، به عنوان مقصد نهایی گردشگران تابستانی در مرکز توجه قرار می‌گیرند. ما در این گزارش تلاش کردیم برخی از این نقاط و شهر‌ها را به شما معرفی کنیم. با قله همراه باشید.
راهکارهای مقابله با حمله ی خرس در کوهنوردی و طبیعت گردی
خرس ها تا زمانی که شما و دیگر انسان ها را نبینند، موجوداتی گوشه گیر و بی آزار هستند. زمانی که آن ها را دیدید، باید مانند یک مهمان خوش رفتار در همسایگی آن ها رفتار کنید. گزارش حملات خرس ها به انسان ها، بسیار کم می باشد و تمام آن ها نیز در قلمروی خرس ها و سهل انگاری انسان ها روی می دهد. پس احتمال حملات خرس به انسان ها در کوهنوردی بسیار پایین است . برای آگاهی بیشتر هنگام رویارویی با خرس در کوهنوردی و طبیعت گردی با قله همراه باشید.
کیسه ی بیواک چیست؟ و بیواک در کوهستان یعنی چه؟
کیسه بیواک ها جانپناه های تک نفره و مینیمالیستی هستند که لایه اضافی برای محافظت در برابر محیط از شما ایجاد می کنند. کیسه بیواک عموما از کیسه خواب بزرگتر است و معمولا از مواد ضد آب و باد به جهت مقاومت بیشتر تولید میشوند. کیسه بیواک وزن کمتری نسبت به چادر یک نفره دارد. به نقل از msrgear کیسه بیواک ها عموما به دلیل حبس کردن هوا در محیط کوچکتر از چادر گرمتر هستند، اما فضای دسترسی آنها بسیار محدودتر است. برای آشنایی بیشتر با بیواک و راهنمای خرید کیسه ی بیواک با قله همراه باشید.
حل مشکل دستشویی در کوهنوردی و طبیعت
با همه گیر شدن ورزش کوهنوردی و دسترسی راحت اکثر افراد به قله های مطرح کشور، تا چند سال گذشته شاهد این بودیم که کوهستان در حال تبدیل شدن به زباله دان هست ولی چند سالی میشه که به وضوح تبدیل شدن کوهستان به دستشویی رو مشاهده میکنیم. در این مقاله میخواهیم در مورد مشکل دستشویی در طبیعت صحبت کنیم. با قله همراه باشید.
ریکاوری بدن بعد از کوهنوردی
ریکاوری بدن بعد از کوهنوردی نکته بسیار مهمی برای ما کوهنوردان است. نوع و مدت این ورزش نیاز به یک برنامه بازیابی توان جسمی را بیشتر برجسته می‌کند. گاه بعد از یک برنامه سنگین و یا بعد از هفته‌های متوالی اجرای برنامه احساس می‌کنیم توان جسمی‌مان تحلیل رفته و باید مدتی برنامه های سبک تری بریم یا اصلا در برنامه ای شرکت نکنیم تا توان خودمون رو بدست بیاریم.علم ورزش و تغدیه اینجا به کمک ما می آید تا زمان بازیابی جسمی خود را بهبود ببخشیم و کیفیت اون رو بالا ببریم. البته تغذیه و آمادگی جسمی قبل از برنامه و نحوه تغذیه در زمان اجرای برنامه تاثیر بسیار زیادی در شدت تحلیل توان ما داره که این بحث رو بعدا ادامه میدیم. برای آشنایی بیشتر با ریکاوری بدن بعد از کوهنوردی با قله همراه باشید.
راهنمای خرید کیسه خواب
کیسه خواب یا Sleeping bag ،رختخواب مدرنی است که هم لحاف است و هم تشک، به صورتی که این دو به وسیله یک زیپ یا دکمه متصل هستند و فردی که از آن استفاده می کند، پس از خوابیدن درون آن و بستن زیپ یا دکمه ها در واقع لحاف و تشک را بهم وصل می کند.در این مقاله از قله در ارتباط با راهنمای خرید کیسه خواب کوهنوردی گفته ایم تا به راحتی بتوانید کیسه خواب مورد نظرتان را انتخاب کنید.
گتر کوهنوردی چیست؟
خار و خاشاک، آب، برف، شن و ماسه و… می توانند در طول یک فعالیت کوهنوردی، وارد کفش شوند. گتر کوهنوردی می تواند حد فاصل بین کفش و شلوار را بپوشاند و اجازه ورود چیزی به درون کفش را ندهد حال از خود میپرسید گتر کوهنوردی چیست؟ برای آشنایی بیشتر با گتر کوهنوردی با مقاله های قله همراه باشید. در این مفاله بیشتر با گتر کوهنوردی و انواع آن آشنا خواهید شد.
نحوه ی صحیح تمیز کردن کوله پشتی
همانطور که می دانید کوله پشتی کوهنوردی یکی از مهم ترین وسایل یک کوهنورد می باشد و نیاز به محافظت و نگهداری زیادی دارد. اگر نمیخواهید دوباره هزینه ی زیادی برای خرید کوله متحمل شوید پس حتما باید حواستان به نگهداری کوله پشتی تان باشد. این کوله ها چون به صورت طولانی مورد استفاده قرار می گیرند ، ممکن است طی عوامل متعددی از جمله جذب عرق بدن یا جذب گرد و غبار ، لک باران ، لک پخت و پز و ... آلوده شوند که این آلودگی ها در طولانی مدت ممکن است به کوله پشتی شما آسیب برساند پس ما در این مقاله از قله به شما آموزش می دهیم که چگونه کوله پشتی خود را تمیز کنید.
Fastpacking چیست؟
Fastpacking ترکیبی از دویدن طولانی (تریل رانینگ) با کوهنوردی سبک به منظور ماجراجویی در فضای باز است. در Fastpacking شما اکثر مواقع با سرعت بالا می‌دوید و گاهی ‌اوقات پیاده‌روی می‌کنید و همراه با یک کوله‌ پشتی سبک شامل تمام لوازم ضروری برای سفر چند روزه، مسافت‌های طولانی را می‌پیمایید. حرکت سریع همراه با یک کوله سبک به شما امکان فرار از جمعیت و شلوغی، دیدن مناظر طبیعی حومه شهر و گذراندن اوقاتی طولانی در آنجا را فراهم می‌سازد. برای آشنایی بیشتر با Fastpacking با قله همراه باشید.
آشنایی با اسکای رانینگ
اسکای رانینگ که به نام دوی کوهستان به فارسی ترجمه شده است یکی از رشته های ورزشی است که بیشتر فعالیت های آن در فضای آزادی است که در حوزه های کوهستان جای بگیرد .گرچه این رشته ورزشی خطرهای زیادی دارد با این وجود توانسته طرفداران زیادی را در جهان به خود جلب نماید. برای آشنایی بیشتر با این رشته ی ورزشی با قله همراه باشید.
12345678910...

بازدید هفته: 14726
بازدید ماه: 70524
کل بازدید ها: 423852
سایت قله مرجع جامع گردشگری و کوهنوردی ایران شامل بانک کامل از اطلاعات کوهستان ها و قلل ایران در حوزه های توصیف کوهستان و قله ، هواشناسی کوهستان ،مسیریابی کوهستان به صورت رایگان و شبانه روزی برای همه عزیزان خدمت رسانی  می کند . ما در سایت قله بسیار خوشحال خواهیم شد تا از نظرات و پیشنهادات سازنده شما کاربران عزیز بهره مند شویم همچنین اگر امکان همکاری با سایت قله را داشته باشید می توانید با استفاده از راه های ارتباطی زیر پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید و ما را در ارایه هر چه بهتر خدمات یاری فرمایید.